Tévhitek Helyett

önismeret, spiritualitás, coaching - magyarán

Hiánypótló (Általános Iskolai) Tudás 2/3

2016. június 01. 19:09 - Kerekréti Szabolcs

Meg Nem Értett Szó

hiany2.jpg
Ma az iskolákban az írás, olvasás, számolás mellett a legalapvetőbb és legértékesebb képességek elsajátítása kimarad. Élethelyzeteinkkel, valamint egymással való bánásmód terén magunkra hagy minket az állami oktatás. Hogy mindez szándékosan történik-e vagy sem, mindenki döntse el maga. Függetlenül azonban a rendszertől amelyben élünk, ezt a tudást pótolni saját érdekünk és felelősségünk, elkezdeni elsajátítani soha nem késő.

Fordult már elő veled könyvvel a kezedben, hogy azon kaptad magad, nem emlékszel egy szóra sem abból amit az elmúlt egy percben olvastál?

Mit csinálsz ilyenkor?

a.) Elálmosodsz, de mivel pont ez volt a célod, félreteszed a könyvet és elalszol.
b.) Erőt veszel magadon és visszamész a legutolsó szövegrészig, amire még emlékszel.

Mit tapasztalhatsz ekkor?

Leginkább azt kellene, hogy beleütköztél egy olyan szokatlan szóba, aminek vagy az értelmét nem tisztáztad le magadban, vagy az ahhoz a szövegkörnyezethez való kapcsolatát. Vagy nem értettél, vagy félreértettél emiatt egy mondatot. És elvesztetted a fonalat.

Egy nem megértett szón átugorva nem rögzül semmi az agyban közvetlenül azt követően. Lemarad és kikapcsol annál a pontnál a figyelmed, hiába vinnéd te tovább. További adatokat zúdítanál rá, ő pedig mégjobban összezavarodik a folyamatosan érkező szavak súlya alatt. Elkezd elkalandozni, vagy lekapcsolni a tudat, fáradtság vesz erőt rajtad.

A tanórán a diák egy-egy ilyen eset után érdeklődését vesztett lesz, majd kimerültség miatti ingerültség, ellenségesség alakul ki a tananyaggal, sőt az oktatóval szemben is.

Csodálkozunk, hogy soha nem látott "betegségek" ütik fel a fejüket és csakis az iskolapadban?

Olvasási nehézség, írási nehézség (diszlexia, diszgráfia)?
- Vannak betűk, amikben bizonytalan a gyerek, nem volt elég idő, hogy rögzüljenek. Megoldás: visszakeresni, begyakorolni!

Számolási nehézség (diszkalkulia)?
- Ugyanez. Az alapok nincsenek rendben. Nem jut mindenkire idő, mert rohanni kell a tananyaggal.

Az egyre feszítettebb iram pedig egyre több gyerekben okoz lemaradást, figyelemhiányt, kimerültséget, majd indulatot és a harag szintjére való általános hangulati esést. Megfelelni csak az átlagon felüli összpontosítással és rövidtávú emlékezettel bíró "magológépek" tudnak.

Hova vezet az idegen szavakkal teletűzdelt "mennyiségi" oktatás a fentieken túlmenően?

A "józan paraszti ész" kiiktatásán felül az ilyen módszer a 'tanulás' szó hallatára összerezzenő birkák, valamint a 'tanulás' szó hallatára ingerültté váló bűnözők kitermeléséhez megfelelő út. De kinek jó ez?..

Nem csak az iskolapadra érvényes azonban a meg nem értésen átsiklás súlya.

Meg nem értett szónak számít a félreértett szó is. Ha egy fogalommal kapcsolatban két embernek az előzetes ismeretei kicsit is eltérnek, máris kész a vita köztük. Mindig félreértésből indul ki minden baj. Minden veszekedés orvoslását azzal kellene kezdeni, hogy nézzük meg, ki mit ért bizonyos alapfogalmakon!

Minden, de minden egyes kapcsolat megromlását, felbomlását vissza lehet vezetni egyetlen egy félreértelmezett szón való összeütközésre. Valahol volt egy meghatározás, mely alatt az egyik fél ezt értette, míg a másik valami egészen mást. Nem tisztázták le közösen az önmaguk számára egyértelmű, alap elgondolásokat.

Kerekréti Szabolcs


Ne tartsd meg magadnak a tudást: ha tetszett, vagy tanultál belőle, oszd meg másokkal is!

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://tevhitekhelyett.blog.hu/api/trackback/id/tr378768896

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kerekréti Szabolcs · https://www.facebook.com/TevhitekHelyett/ 2017.05.19. 12:24:26

"Az iskola agymosás
Ennek egyik leghíresebb példája a bécsi születésű Ivan Illich, aki egyenesen a társadalom iskolátlanítását (deschooling society) tartotta volna üdvözítőnek. Illich az iskolát a társadalmi egyenlőtlenségek melegágyának, az ott folyó oktatást pedig egyfajta agymosásnak tartotta, amelynek egyetlen célja, hogy az egyént a fogyasztói társadalom igényeinek megfelelően idomítsa.
Minél alaposabb agymosáson esik át valaki (minél jobban tud az iskola önkényes elvárásaihoz alkalmazkodni), annál privilegizáltabb helyet tud kiharcolni magának a társadalomban. Aki pedig valamilyen okból nem tud mindehhez idomulni, azt a társadalom megbélyegzi, és a margóra löki.
Egy másik radikális iskolakritikus, John Holt deschooling helyett unschoolingot, azaz nem iskolázást javasolt. Holt nem társadalomtudósként, hanem gyakorló pedagógusként jutott arra a felismerésre, hogy az iskola nem fejleszti, hanem egyenesen rombolja a gyerek intelligenciáját. A tanárok azzal, hogy szakértők által meghatározott tananyagot töltögetnek a gyerekek fejébe, egyet érnek el: kiölik a gyerekből a természetes, veleszületett kíváncsiságot, a világ megismerésének vágyát.
Ijedség, unalom, görcsös megfelelési kényszer
Holt egy barátjával közösen szokatlan kísérletbe fogott. Míg egyikük tanított, másikuk a gyerekek között ült, és a reakcióikat figyelte. Hogy mit látott a megfigyelő? Ijedséget, unalmat, görcsös megfelelési kényszert. A gyerekek minden energiája arra fordítódott, hogy elkerüljék a kudarcot, és hogy megfejtsék, vajon mit akarhat tőlük a tanár. Az adott téma iránti érdeklődés, az órán felvetett probléma megoldásának vágya és öröme semmilyen módon nem játszott szerepet viselkedésükben.
Holt lassanként megértette, hogy az iskolában valójában nem tanulás folyik, hanem azoknak a természetes tanulási képességeknek (akár életre szóló) elfojtása, amelyekkel minden ember rendelkezik első életéveiben. Egy kisgyerek mindenféle dresszúra nélkül, pusztán megfigyelés, utánzás és próbálkozás útján képes megtanulni járni, a vizeletét-székletét visszatartani, egyszerre akár több nyelven kommunikálni, verseket, meséket memorizálni, rajzolni, számolni, sőt olvasni is (a különféle technikai kütyük kezeléséről nem is beszélve) – amennyiben biztonságos, támogató, ingergazdag környezet veszi körül."
www.origo.hu/kultura/20150207-az-iskola-nemcsak-megbetegit-butava-is-tesz.html
süti beállítások módosítása